For a social history of rural childhood. The Patagonian case. Some theoretical and methodological notes

Authors

  • Enrique Mases Universidad Nacional del Comahue

DOI:

https://doi.org/10.35305/cc.vi20.29

Keywords:

Childhood, Rurality, Social inequality, Patagonia

Abstract

This article proposes to take a look at the construction of childhood in contexts of rurality and social inequality, from a perspective anchored in social history. To do this, it goes to the territorial delimitation of the rural region of Argentine Patagonia as a case study between the end of the XX century in order to contribute to a history of marginality. It is proposed as a critical study based on a wide bibliography dedicated to this subject and leaves, as a substantial contribution, some theoretical and methodological notes for its approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Enrique Mases, Universidad Nacional del Comahue

Doctor en Historia por la Universidad de Buenos Aires.  Especialista en Sociología de la Agricultura con orientación en Empleo y Reestructuración del Mercado de Trabajo Agrario (Universidad Nacional del Comahue). Profesor de Enseñanza Secundaria, Normal y Especial en Historia (UBA), Argentina. Mail: emases@ciudad.com.ar ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3640-4117

References

Carli, S. (2002). Niñez, pedagogía y política. Transformaciones de los discursos acerca de la infancia en la historia de la educación argentina entre 1880 y 1955. Buenos Aires: Miño y Dávila, p. 19-25.

Carrasco, G. (1902). De Buenos Aires a Neuquén. Reseña geográfica – industrial- administrativa. Buenos Aires, s.n.e., p. 74.

Cosse, I. (2010). Desconciertos frente al nuevo modelo de la crianza. Madres y padres en la Argentina de 1960. En L. Lionetti y D. Míguez: Las infancias en la historia argentina. Intersecciones entre prácticas, discursos e instituciones (1890-1960). Rosario: Prohistoria, p. 237-256.

Cosse, I. Llobet, V. Villalta, C. y Zapiola, C. (eds.) (2011). “Introducción” a Infancias: política y saberes en Argentina y Brasil. Siglos XIX y XX. Buenos Aires: Teseo, pp. 11-28.

Di Liscia, M. (2009). Cifras y problemas. Las estadísticas y la salud en los Territorios Nacionales (1880-1940. En: Revista Salud Colectiva. Universidad Nacional de Lanús. Vol. 5 N° 2, p. 264.

Freidemraij, C. (2020). La niñez desviada. La tutela estatal de niños pobres, huérfanos y delincuentes. Buenos Aires 1890-1919. Buenos Aires: Biblos, p. 45.

Lionetti. L y Míguez. D. (2010). Aproximaciones iniciales a la infancia en L. Lionetti y D. Míguez: Las infancias en la historia argentina. Intersecciones entre prácticas, discursos e instituciones (1890-1960). Rosario: Prohistoria, pp. 9-32; 24.

Mases, E, y Otros. (1994) El mundo del trabajo: Neuquén 1884-1930. Neuquén, GEHiSo, pp. 151-152.

Ortiz, B. y Salomón, C. (2017). Estado y bienestar rural argentino en la primera mitad del siglo XX. Un problema historiográfico. En: Historia Caribe - Volumen XII N° 31 - Julio-Diciembre pp 19-44.

Paz Trueba de Y. (2014). El trabajo infantil en el centro y sur de la provincia de Buenos Aires. Niños y niñas a fines del siglo diecinueve y principios del veinte. En Revista Mundos do Trabalho. vol. 6 n. 12. p. 177-195.

Pianetto, O. (1984). Mercado de trabajo y Acción Sindical en la Argentina. 1890-1922. En: Desarrollo Económico. Buenos Aires. V 24. N°94, julio-septiembre.

Pierini, M. (2009). Iglesia y Estado en los comienzos de la educación en Santa Cruz: Los salesianos. En: OSSANA, Edgardo (director). La educación en la Patagonia Austral: el rol del Estado. Historia de la educación de la Patagonia Austral. Tomo III. Rosario: Prohistoria Ediciones. Universidad Nacional de la Patagonia Austral, p.226.

Santilli, D. (2019). Dos siglos de desigualdad. ¿Qué sabemos? Un parcial estado del arte en el siglo XIX desde la historia. En: Quinto Sol. Vol. N23, N°2, 2019. Pp. 18-19.

Stone, L. (1990). Familia, sexo y matrimonio en Inglaterra, 1500 1800. México: F.C.E.

Suriano, J. (1990). Niños trabajadores. Una aproximación al trabajo infantil en la industria porteña a comienzos de siglo. En D. Armus (comp.). Mundo urbano y cultura popular. Estudios de Historia Social Argentina. Buenos Aires: Sudamericana, 1990. p. 253.

Suriano, J. (2007). El trabajo infantil. En: S. Torrado (comp.). Población y bienestar en la Argentina del primero al segundo Centenario. Una historia social del siglo XX. Buenos Aires: Edhasa, Tomo II, p. 335-336.

Suriano, J. (2017). Problemas e interrogantes de la historia social en torno a la desigualdad. En: Revista Electrónica de Fuentes y Archivos. Centros de Estudios Históricos “Prof. Carlos A. Segretti”. Córdoba (Argentina), año 8, número 8, p. 24.

Williams, R. (2001). El campo y la ciudad. Buenos Aires: Paidós, p.410.

Zapiola, María C. (2006). ¿Es realmente una colonia? ¿Es una escuela? ¿Qué es? Debates parlamentarios sobre la creación de instituciones para menores en la Argentina 1875-1890. En: D. Lvovich y J. Suriano. Las políticas sociales en perspectiva histórica. Argentina, 1870-1952. Buenos Aires: Prometeo libros, p.69.

Suriano, J. (2007). La invención del menor. Representaciones, discursos y políticas públicas de menores en la ciudad de Buenos Aires, 1882-1921, Tesis de Maestría, Buenos Aires, UNSAM.

Published

2021-12-18

How to Cite

Mases, E. (2021). For a social history of rural childhood. The Patagonian case. Some theoretical and methodological notes. Cuadernos Del Ciesal, (20). https://doi.org/10.35305/cc.vi20.29

Issue

Section

Dossier

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.