The characterization of the Stormcloaks as a nationalist movement for national liberation in The Elder Scrolls V: Skyrim
DOI:
https://doi.org/10.35305/cc.v2i23.131Keywords:
Nation, Nationalism, Nationalist movement, Videogames, The Elder ScrollsAbstract
We analyze the Stormcloaks, available in the Western role-playing videogame The Elder Scrolls V: Skyrim, as a faction remarkably inspired by nationalist movements for national liberation. Our goal is to explore how a videogame developer, Bethesda Softworks, uses an ideological phenomenon such as nationalism to design part of the narrative of a mass-market multimedia cultural product. Videogames are currently one of the cultural industries with the greatest economic impact worldwide, surpassing the revenues of other traditional cultural industries such as film, literature, and music. Because of the global reach of this market, it is relevant to reflect on the interpretation that the developer gives to the player about various social issues, and whether this interpretation manifests an implicit or explicit position about our social reality.
Downloads
References
Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas: reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo (Trad. A. Garzón del Camino). Fondo de Cultura Económica. (Trabajo original publicado en 1983).
Bethesda Game Studios. (2011). The Elder Scrolls V: Skyrim [Videojuego]. Bethesda Softworks.
Bethesda Game Studios. (2016). The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition [Videojuego]. Bethesda Softworks.
Billig, M. (2014). Nacionalismo banal (Trad. R. García Pérez). Capitán Swing. (Trabajo original publicado en 1995).
Bjørkelo, K. A. (2020). “Elves are Jews with Pointy Ears and Gay Magic”: White Nationalist Readings of The Elder Scrolls V: Skyrim. The International Journal of Computer Game Research, 20(3). https://hdl.handle.net/11250/2761053
Gellner, E. (1988). Naciones y nacionalismo (Trad. J. Seto). Alianza. (Trabajo original publicado en 1983).
Hroch, M. (1985) Social Preconditions of National Revival in Europe: A Comparative Analysis of the Social Composition of Patriotic Groups among the Smaller European Nations (Trad. B. Fowkes). Cambridge University Press. (Trabajo original publicado en 1968).
Kedourie, E. (2015). Nacionalismo (Trad. J. J. Solozabal). Alianza. (Trabajo original publicado en 1993).
MacDonald, K. (18 de julio de 2018). The Elder Scrolls VI, Starfield and the future of video game giant Bethesda. The Guardian. https://www.theguardian.com/games/2018/jul/18/bethesda-games-interview-todd-howard-pete-hines-elder-scrolls-starfield
Di Pietro, M. (2013). Author, Text, and Medievalism in The Elder Scrolls. En D. T. Kline (Ed.), Digital Gaming Re-imagines the Middle Ages (pp. 202-212). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203097236
Muñoz, J. D. (12 de junio de 2023). The Elder Scrolls V: Skyrim ha vendido más de 60 millones de copias, confirma Todd Howard. Hobby Consolas. https://www.hobbyconsolas.com/noticias/todd-howard-actualiza-ventas-skyrim-60-millones-1259208
Petty, G. (20 de julio de 2018). Skyrim isn’t just a ‘dragon-killing power fantasy’ – it’s political. PCGamesN. https://www.pcgamesn.com/elder-scrolls-v-skyrim/skyrim-politics
Rodríguez Breijo, V. y Pestano Rodríguez, J. M. (2012). “Los videojuegos en España: una industria cultural incipiente”. Ámbitos, (21), 361-379. http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2012.i21.18
Smith, A. D. (1988). The Ethnic Origins of Nations. Blackwell.
Smith, A. D. (1997). La identidad nacional (Trad. A. Despujol Ruiz-Jiménez). Trama. (Trabajo original publicado en 1991).
Smith, A. D. (2000). Nacionalismo y modernidad: un estudio crítico de las teorías recientes sobre naciones y nacionalismo (Trad. S. Chaparro). Istmo. (Trabajo original publicado en 2000).
Smith, A. D. (2001). Nationalism: Theory, Ideology, History. Polity.
Smith, A. D. (2009). Ethno-Symbolism and Nationalism: A Cultural Approach. Routledge.
Statista Search Department. (4 de enero de 2024). Industria mundial del libro - Datos estadísticos [Infografía]. Statista. https://es.statista.com/temas/11254/industria-del-libro-en-el-mundo/#topicOverview
Statista Search Department. (21 de marzo de 2024). Distribución de los ingresos de la industria de la música grabada a nivel mundial desde 2010 hasta 2023, por segmento, en miles de millones de dólares [Infografía]. Statista. https://es.statista.com/estadisticas/600730/ingresos-mundiales-de-la-industria-de-la-musica-por-segmento/
Statista Search Department. (23 de mayo de 2024). Porcentaje de población que jugó a videojuegos en España en 2023, por edad [Infografía]. Statista. https://es.statista.com/estadisticas/481291/alcance-de-videojuegos-en-espana-por-grupo-de-edad/
Statista Search Department. (26 de septiembre de 2024). Industria del cine mundial - Datos estadísticos [Infografía]. Statista. https://es.statista.com/temas/11214/industria-del-cine-mundial/#:~:text=En%20concreto%2C%20la%20recaudación%20en,de%20los%20valores%20pre-pandémicos
Statista Search Department. (16 de octubre de 2024). Evolución del valor de mercado de la industria del videojuego en el mundo entre 2017 y 2027, en miles de millones de dólares [Infografía]. Statista. https://es.statista.com/estadisticas/598622/valor-de-mercado-del-videojuego-en-el-mundo/
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.