Autonomy of teaching work. Repercussions of the change of government and educational policies
DOI:
https://doi.org/10.35305/cc.v2i22.99Keywords:
Autonomy, Educational policies, Teaching workAbstract
This article is framed and addresses elements worked on the research program: "School forms and teaching positions in the production of the right to education in Uruguay", located in the Institute of Education of the Faculty of Humanities and Educational Sciences from the University of the Republic. Its objective is to analyze the positions of teachers from different public educational institutions, in relation to the change of government and education authorities, the educational policies implemented, and their repercussions on the autonomy of teaching work and on school daily life. This work is based on a qualitative approach, using semi-structured interviews and a discussion group developed in one of the schools. Based on teaching positions the article analyzes the transformations proposed by the "new right" government and their repercussions for teaching work´s autonomy, decision-making and democratic participation in educational institutions.
Downloads
References
Barrera, J. (2020). “La autonomía y la participación de la educación, han sufrido un duro golpe” en Mediomundo. Recuperado de https://mediomundo.uy/contenido/3040/la-autonomia-y-la-participacion-de-la-educacion-han-sufrido-un-duro-golpe
Bordoli, E. y Conde, S. (2020). “El proyecto educativo conservador en Uruguay en los albores del siglo XXI: avance privatizador y tutela ministerial” en Práxis Educativa, 15. Recuperado de https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/download/15343/209209213458/
Bordoli, E. (2021). “Introducción”, en BORDOLI, E. y MARTINIS, P. (Coord.). El derecho a la educación en el Uruguay progresista. Avances y límites desde las políticas de inclusión y las alteraciones a las formas escolares. Montevideo, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad de la República.
Brum, M. y Da Rosa, M. (2020). “Estimación del efecto de corto plazo de la covid 19 en la pobreza en Uruguay”. Blog del Departamento de Economía, Universidad de la República Uruguay. Disponible en: http://fcea.edu.uy/images/dto_economia/Blog/Estimaci%C3%B3n_del_efecto_de_corto_plazo_de_la_covid-19_en_la_pobreza_en_Uruguay.pdf
Cano, A. (2020). “Pandemia y educación pública Algunas enseñanzas de la crisis” Recuperado de https://fumtep.edu.uy/noticias/noticias-y-novedades/item/download/1381_924bc67daefa75edc7d2bf9220829c7e
Conde, S., Rodríguez, G. y Falkin. C. (2021). “Una mirada crítica al Plan de Desarrollo Educativo 2020/2024 de ANEP”. Documento de trabajo. Recuperado de
http://fenapes.org.uy/sites/default/files/2020-12/fenapes-fhce-digital_0.pdf
Falkin, C., Sánchez, C. y Conde, S. (2021). “Debilitamiento de la participación docente y reforma curricular” en vadenuevo. Recuperado de
Fattore, N. (2021). “Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera” en Revista Argentina de Investigación Educativa, 1 (1). Recuperado de https://portalrevistas.unipe.edu.ar/index.php/raie/article/view/20/19
Flous, C. (2021). “Escuela ¿Lo primero en abrir y lo último en cerrar? Notas sobre presencialidad y virtualidad educativa en Uruguay” en Papeles de coyuntura #9. Programa de Investigación Escolorización. Perspectivas Históricas, Pedagógicas y Políticas de la Educación. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales, UNLP-CONICET. Recuperado de http://idihcs.fahce.unlp.edu.ar/pephpp/wp-content/uploads/sites/25/2021/06/9-Papeles-de-coyuntura-Clarisa-Flous-formateado.pdf
Martinis, P. (2020a). “El progresivo avance de perspectivas conservadoras en la educación uruguaya en la última década” en Praxis educativa, 15. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/894/89462860089/html/
Martinis, P. (2020b). “Derecho a la educación y educación en derechos humanos en tiempos de crisis” Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=nSl3B-73NyQ
Mordecki, G. (2020). “Coyuntura económica uruguaya en épocas de pandemia”. Blog del Departamento de Economía, Universidad de la República Uruguay. Recuperado de http://fcea.edu.uy/images/dto_economia/Blog/Coyuntura_uruguaya_en_%C3%A9pocas_de_pandemia.pdf
Redondo, P. y Thisted, S. (1999) “Las escuelas primarias ‘en los márgenes’. Realidades y futuro”, en PUIGGRÓS, A. (comp.) En los límites de la educación. Niños y jóvenes del fin de siglo. Buenos Aires, Homo Sapiens.
Stevenazzi, F. (2020). Experimentación pedagógica, alteraciones a la forma escolar y producción de política educativa desde el cotidiano. Montevideo : UCUR. EDICIONES UNIVERSITARIAS.
Tyack, D., y Cuban, L. (2001). En busca de la utopía. Un siglo de reformas de las escuelas públicas. México: Fondo de Cultura Económica.
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.