“Women advance in broadcasting…”. Female work in Buenos Aires broadcasting during the 1930s
DOI:
https://doi.org/10.35305/cc.v1i23.154Keywords:
Work experience, Speakers, Public image, Radio, Buenos AiresAbstract
The purpose of this article is to shift our gaze from the place that women artists occupied on the radio, to recover and analyze the non-artistic female occupations that were also part of the world of work on Buenos Aires radio stations during the 1930s. To do this, we focus mainly on the career of the speaker Tita Armengol. Based on the analysis of a series of interviews published in the radio magazines La Canción Moderna, Radiolandia and Antena that featured her throughout the decade, it is proposed to address her work experiences and the construction of her public image, both her own and the one that was configured by magazines. We can affirm that the very experimental, poorly defined, and uncertain conditions of the broadcasting in its development process were taken advantage of by Tita Armengol and other women, at the same time that they had an impact on the professionalization of the positions they occupied, as the medium itself did it too. The counterpoint with the trajectories of other women radio workers in that same period allows us to analyze another range of positions and career paths that women in the radio did during that time.
Downloads
References
Avancini, M. M. P. (1996) Nas tramas da fama: as estrellas do rádio en sua epoca áurea, Brasil, anos 40 e 50. Universidade Estadual de Capinas, Brasil.
Barrancos, D. (2008) La puñalada de Amelia (o cómo se extinguió la discriminación de las mujeres casadas del servicio telefónico en la Argentina). Trabajos y Comunicaciones 2a. época (34), 111-128. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.3726/pr.3726.pdf
Berger, J. (2008) Mirar, Buenos Aires: Ediciones de la Flor.
Bontempo, (2011) “Para Ti: una revista moderna para una mujer moderna, 1922-1935”, Revista Estudios Sociales, Universidad Nacional del Litoral, pp. 127-146.
Bontempo, P. y Queirolo, G. (2012) Las chicas modernas se emplean como dactilógrafas. Bicentenario. Revista de Historia de Chile y América, 11 (2), 51-76.
Calzón Flores, F. (2012) “Hacia una reconstrucción de las revistas del espectáculo: el caso de Radiolandia en los cuarenta y cincuenta” [en línea], Temas de historia argentina y americana 20. Disponible en: http:// bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/revistas/hacia-reconstruccion-revistas- espectaculo-radiolandia.pdf [Fecha de consulta: 26/06/2020]
_____ (2021) Ídolos del espectáculo y cultura de masas. Las estrellas de cine en Argentina durante el período de producción industrial, 1933- 1955, Tesis inédita de Doctorado. Facultad de Filosofia y Letras, Universidad de Buenos Aires.
Cosse, I. (2006) Estigmas de nacimiento: peronismo y orden familiar 1946-1955, Buenos Aires, FCE.
Ehrick, C. (2015) Radio and the gendered soundscape. Women and broadcasting in Argentina and Uruguay, 1930 - 1950. Nueva York, Cambridge University Press.
Espinosa i Mirabet, S. (2018) “De profesión, locutora de radio. Las voces femeninas de la radio española anteriores al franquismo”, Alcores 22, pp. 21-44.
____ (2016) En femenino y singular: La mujer en la radio española desde los “felices años veinte” hasta el final de la Guerra Civil, Arenal: Revista de Historia de las mujeres, Vol. 23, nº 2, pp. 5-34.
____ (2008) Les locutores de radio a Catalunya, 1924-193, Tesis Doctoral, UAB, recuperado en: www.tdx.cat/TDX-0331109-152709.
Gallo, R. (1991) Ese mundo tan sonoro. Tomo I. Buenos Aires, Corregidor.
_____ (2001) Ese mundo tan sonoro. Tomo II. Buenos Aires, Corregidor.
Gil Mariño, C. (2015) El mercado del deseo: tango, cine y cultura de masas en la Argentina de los '30. Buenos Aires, Teseo.
Gonzalez Velasco, C. (2012) Gente de teatro: ocio y espectáculos en la Buenos Aires de los años veinte. Buenos Aires, Siglo XXI.
Halper, D. (2001) Invisible Stars. A social history of women in American Broadcasting. Nueva York, M. E. Shape.
Huerta, A. y Perona, J. (1999). Redacción y locución en los medios audiovisuales: la radio. Barcelona, Editorial Bosch.
Karush, M. (2013) Cultura de clase. Radio y cine en la creación de una Argentina dividida (1920-1946). Buenos Aires, Ariel.
Martinez Almudevar, P. (2022) Tiempo de audiciones: negocio, mercado del entretenimiento y trabajo artístico en la construcción de la radio. Buenos Aires, década de 1930. Tesis de maestría inédita. EIDAES-UNSAM.
_____ (2021) “Entre el acercamiento y la desconfianza. La radio en la revista Caras y Caretas en la década de 1930". Anuario Del Instituto De Historia Argentina, 21(1), e136. https://doi.org/ 10.24215/2314257Xe136
____2023 “Transformaciones espaciales de un nuevo espectáculo: el caso de LR1 Radio El Mundo en la ciudad de Buenos Aires: Década de 1930”. Avances Del Cesor, 20(28). https://doi.org/10.35305/ac.v20i28.1808
Matallana, A. (2006) Locos por la radio: una historia social de la radiofonía en la Argentina, 1923-1947. Buenos Aires, Prometeo.
_____ (2013) Jaime Yankelevich, la oportunidad y la audacia. Buenos aires, Capital Intelectual.
Mazzaferro, A. (2018) La cultura de la celebridad. Una historia del star system en la Argentina, Buenos Aires: Eudeba.
Queirolo, G. (2018) Mujeres en las oficinas. Trabajo, género y clase en el sector administrativo (Buenos Aires, 1910-1950), Editorial Biblos, Buenos Aires
Rocchi, F. (2017) “La sociedad de consumo en tiempos difíciles: el modelo estadounidense y la modernización de la publicidad argentina frente a la crisis de 1930”. Historia Crítica, n. ° 65. pp. 93-114, doi: dx.doi. org/10.7440/histcrit65.2017.05
Scheinkman, L. (2019) “De la historia política a los estudios de género: la historiografía sobre el mundo del trabajo de la primera mitad del siglo XX en Buenos Aires”. Revista Trabajo y Sociedad, nº 32, pp. 281-305.
Tossounian, C. (2021) La joven moderna en la Argentina de entreguerras. Género, nación y cultura popular. Buenos Aires: Prohistoria
Ulanovsky, C. (2001) Días de radio. Historia de la radio argentina. Buenos Aires, Espasa Calpe.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cuadernos del Ciesal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.