The Andalusian theater and its artists in Buenos Aires. Work, gender and Atlantic connections in the mid-19th century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/cc.v1i23.152

Keywords:

Work, Theater, Buenos Aires, Cádiz, 19th Century

Abstract

This article adresses the theatrical field as a work space and, in particular, a female work place in the mid-19th century. By following the trajectory of some theater companies or actors and actresses that toured between the city of Cádiz and the city of Buenos Aires, this research approaches that artistic activity with questions about migrant work experiences, work contracts, payment and notions of rights and duties established with the employer in the different places where they committed their work. The attraction that zarzuela generated among the South American public – a theatrical piece of Spanish origin that included sung, recited and instrumental parts – could have functioned as an incentive for different Spanish dramatic casts dedicated to that genre to arrive. This paper plans to investigate the theater scene that was consolidated in the city of Buenos Aires in the years after the Battle of Caseros (1852), to distinguish which were the existing theater establishments, what different shows exhibited what considerations about these actresses and their scene partners were covered in the local press and how restrictive access was. Was it possible for workers to attend these plays? Were there different experiences for men and women as spectators? Through an analysis of diverse documentary collections – population censuses, periodical press, municipal documentation of Buenos Aires and Cádiz – this paper plans to address these questions and open new ones to connect worlds of work in an Atlantic key.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriela Mitidieri, Universidad de Buenos Aires

Doctora en Historia por la Universidad de Buenos Aires. Su investigación se centra en los mundos del trabajo en la ciudad de Buenos Aires del siglo XIX desde una perspectiva de historia social y género. Es docente y miembro del Instituto de Investigaciones en Estudios de Género (Facultad de Filosofía y Letras – Universidad de Buenos Aires).

References

Bandieri, S. (2022) “Revisitando la 'Frontera Interna' en las márgenes del Río Negro. El rol de Carmen de Pagatones”. Anuario IEHS 37 (2), 2022, 259-284.

Bruno Garcén, P. (2019) “Vistas urbanas en los salones y vistas ópticas. Un cruce medial en la conformación de la cultura visual en Buenos Aires (1852-1861)” en María Elena Lucero (coord.) Imágenes en tránsito. Acciones y procesos. Rosario: Editorial Universidad Nacional de Rosario, 235-243.

Espigado Tocino, G. (1993) La primera república en Cadiz. Estructura social y comportamiento político durante 1873. Sevilla: Caja de Ahorros San Fernando de Sevilla y Jerez.

González Velazco, C. (2011) “El teatro de género chico en Buenos Aires en los años '20. Una mirada de conjunto desde la historia social”. Urdimento, n° 16, 17-28.

Guillamón, G. (2018) Música, política y gusto: Una historia de la cultura musical en Buenos Aires, 1817-1838. Tesis doctoral en Historia. Universidad de Tres de Febrero.

-----------------------(2021). “Una modernidad en la periferia. La conformación de un circuito de espectáculos en el siglo XIX porteño”. Claves. Revista de Historia, vol. 7, n° 13, 241-263.

-----------------------(2022). “Divas, diletantes y críticos. La modernización del circuito lírico porteño a mediados del siglo XIX”. Meridional. Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos, n° 18, 21-48.

Ingwersen, L. R. (2017) Mexico City in the Age of Theater, 1830-1901. Tesis doctoral en Historia. Universidad de Nashville.

Massé, G. (2006) “Inmigrantes y nativos en la Ciudad de Buenos Aires al promediar el siglo XIX”. Población de Buenos Aires, v. 3, n° 4, 9-25.

Mitidieri, G. (2022) “Experiencias de trabajo y justicia en el tribunal de Comercio de Buenos Aires a mediados del siglo XIX”, Revista Historia y Justicia, n° 18, 1-28.

Núñez, F. (2018) El Afinador de Noticias. Crónicas flamencas en la prensa de siglos pasados. Sevilla: La Droguería Music.

Rodríguez, L. G. (2022) “Las maestras norteamericanas que trajo Sarmiento y las que vinieron después: su trabajo en Argentina (1869-1910)”, Revista Brasileira de História da Educação, vol. 22, 1-29.

Romero Ferrer, A. (1998) “En torno al costumbrismo del Género Andaluz (1839- 1861): cuadros de costumbres, tipos y escenas” en Costumbrismo Andaluz, ed. Joaquín Álvarez Barrientos y Alberto Romero Ferrer. Sevilla: Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, 149-168.

-----------------------------(1999). “La tradición del sainete andaluz en el teatro cómico del siglo XIX”. Scriptura 15, 77-88.

Romero Tobar, L. (1998) “Teatralidad y andalucismo en el Madrid de mediados del siglo XIX: el género andaluz.”, en Costumbrismo Andaluz, ed. Joaquín Álvarez Barrientos y Alberto Romero Ferrer. Sevilla: Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, 149-168.

Schettini, C. (2011) “Circuitos de trabalho no mercado de diversões sul americano no começo do século XX”. Cad. AEL, v. 17. n° 29, 102-128.

------------------------(2012) “South American Tours: Work Relations in the Entertainment Market in South America”, IRSH 57, Special Issue, 129–160.

Soria Tomás, G. (2021) “Construir y relevar a una gran dama de la escena: Concepción Rodríguez y Matilde Díez (1800-1836)”. Cuadernos de Ilustración y Romanticismo. Revista Digital del Grupo de Estudios del Siglo XVIII, nº27, pp. 292-328.

Steingress, G. (2013) “La creación del espacio socio-cultural como marco de la performance híbrida: el género del canto y baile andaluz en los teatros de Buenos Aires y Montevideo (1832-1864)”. Trans. Revista Transcultural de Música, nº 17, pp. 1-44.

Ulivarri, M. (2020) “Berretín de boxeador. Trabajo, deporte y espectáculo en la entreguerra porteña”, Revista de Estudios Marítimos y sociales, n° 17, 297-323.

Zuloga, L. (2008) Antología de obras de teatro argentino desde sus orígenes a la actualidad: 1860-1877: obras de la organización nacional. Buenos Aires: Instituto Nacional del Teatro.

Fuentes editas

Dumas, Alexandre (1861). Impressions de Voyage. De Paris à Cadiz. Paris: Michel Lévy Freres, Libraires-Éditeurs.

De Tal, Fulana (1899). Recuerdos de Cádiz y Puerto Real (1841-1850). Paris: Librería de Garnier Hermanos

Hortelano, Benito (1936). Memorias de Benito Hortelano. Madrid: Espasa-Calpe.

Wilde, José Antonio (1881). Buenos Aires desde setenta años atrás. Disponible online https://web.seducoahuila.gob.mx/biblioweb/upload/Wilde,%20Jose%20Antonio%20-%20Buenos%20Aires%20Desde.pdf

Published

2024-07-04

How to Cite

Mitidieri, G. (2024). The Andalusian theater and its artists in Buenos Aires. Work, gender and Atlantic connections in the mid-19th century. Cuadernos Del Ciesal, 1(23), 1–27. https://doi.org/10.35305/cc.v1i23.152

Issue

Section

Dossier

Most read articles by the same author(s)