Autonomy of teaching work. Repercussions of the change of government and educational policies

Authors

  • Felipe Stevenazzi Alén Universidad de la República (UDELAR)
  • Victoria Díaz Reyes Universidad de la República (UDELAR)

DOI:

https://doi.org/10.35305/cc.v2i22.99

Keywords:

Autonomy, Educational policies, Teaching work

Abstract

This article is framed and addresses elements worked on the research program: "School forms and teaching positions in the production of the right to education in Uruguay", located in the Institute of Education of the Faculty of Humanities and Educational Sciences from the University of the Republic. Its objective is to analyze the positions of teachers from different public educational institutions, in relation to the change of government and education authorities, the educational policies implemented, and their repercussions on the autonomy of teaching work and on school daily life. This work is based on a qualitative approach, using semi-structured interviews and a discussion group developed in one of the schools. Based on teaching positions the article analyzes the transformations proposed by the "new right" government and their repercussions for teaching work´s autonomy, decision-making and democratic participation in educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Felipe Stevenazzi Alén, Universidad de la República (UDELAR)

Doctor en Educación, Universidad Nacional de Entre Ríos – Argentina. Magíster en Ciencias Sociales, Flacso Argentina, Lic. en Ciencias de la Educación,  Udelar -Uruguay. Universidad de la República (UDELAR) - Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (FHCE).

Victoria Díaz Reyes, Universidad de la República (UDELAR)

Magíster en Ciencias Humanas opción Teorías y Prácticas en Educación,  Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Udelar- Uruguay. Lic. en Ciencias de la Educación, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Udelar- Uruguay. Maestra de Educación Primaria, Consejo de Formación en Educación (CFE)- Uruguay. Universidad de la República (UDELAR) – Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (FHCE).

References

Referencias bibliográficas Stevenazzi Alén y Díaz Reyes

Barrera, J. (2020). “La autonomía y la participación de la educación, han sufrido un duro golpe” en Mediomundo. Recuperado de https://mediomundo.uy/contenido/3040/la-autonomia-y-la-participacion-de-la-educacion-han-sufrido-un-duro-golpe

Bordoli, E. y Conde, S. (2020). “El proyecto educativo conservador en Uruguay en los albores del siglo XXI: avance privatizador y tutela ministerial” en Práxis Educativa, 15. Recuperado de https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/download/15343/209209213458/

Bordoli, E. (2021). “Introducción”, en BORDOLI, E. y MARTINIS, P. (Coord.). El derecho a la educación en el Uruguay progresista. Avances y límites desde las políticas de inclusión y las alteraciones a las formas escolares. Montevideo, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad de la República.

Brum, M. y Da Rosa, M. (2020). “Estimación del efecto de corto plazo de la covid 19 en la pobreza en Uruguay”. Blog del Departamento de Economía, Universidad de la República Uruguay. Disponible en: http://fcea.edu.uy/images/dto_economia/Blog/Estimaci%C3%B3n_del_efecto_de_corto_plazo_de_la_covid-19_en_la_pobreza_en_Uruguay.pdf

Cano, A. (2020). “Pandemia y educación pública Algunas enseñanzas de la crisis” Recuperado de https://fumtep.edu.uy/noticias/noticias-y-novedades/item/download/1381_924bc67daefa75edc7d2bf9220829c7e

Conde, S., Rodríguez, G. y Falkin. C. (2021). “Una mirada crítica al Plan de Desarrollo Educativo 2020/2024 de ANEP”. Documento de trabajo. Recuperado de

http://fenapes.org.uy/sites/default/files/2020-12/fenapes-fhce-digital_0.pdf

Falkin, C., Sánchez, C. y Conde, S. (2021). “Debilitamiento de la participación docente y reforma curricular” en vadenuevo. Recuperado de

https://new.vadenuevo.com.uy/educacion/debilitamiento-de-la-participacion-docente-y-reforma-curricular/?fbclid=IwAR1396aixjYTryxYj_kVetHOR6fuPOjJeCe8rDozlMCqc3Wiutsu_100OgI

Fattore, N. (2021). “Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera” en Revista Argentina de Investigación Educativa, 1 (1). Recuperado de https://portalrevistas.unipe.edu.ar/index.php/raie/article/view/20/19

Flous, C. (2021). “Escuela ¿Lo primero en abrir y lo último en cerrar? Notas sobre presencialidad y virtualidad educativa en Uruguay” en Papeles de coyuntura #9. Programa de Investigación Escolorización. Perspectivas Históricas, Pedagógicas y Políticas de la Educación. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales, UNLP-CONICET. Recuperado de http://idihcs.fahce.unlp.edu.ar/pephpp/wp-content/uploads/sites/25/2021/06/9-Papeles-de-coyuntura-Clarisa-Flous-formateado.pdf

Martinis, P. (2020a). “El progresivo avance de perspectivas conservadoras en la educación uruguaya en la última década” en Praxis educativa, 15. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/894/89462860089/html/

Martinis, P. (2020b). “Derecho a la educación y educación en derechos humanos en tiempos de crisis” Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=nSl3B-73NyQ

Mordecki, G. (2020). “Coyuntura económica uruguaya en épocas de pandemia”. Blog del Departamento de Economía, Universidad de la República Uruguay. Recuperado de http://fcea.edu.uy/images/dto_economia/Blog/Coyuntura_uruguaya_en_%C3%A9pocas_de_pandemia.pdf

Redondo, P. y Thisted, S. (1999) “Las escuelas primarias ‘en los márgenes’. Realidades y futuro”, en PUIGGRÓS, A. (comp.) En los límites de la educación. Niños y jóvenes del fin de siglo. Buenos Aires, Homo Sapiens.

Stevenazzi, F. (2020). Experimentación pedagógica, alteraciones a la forma escolar y producción de política educativa desde el cotidiano. Montevideo : UCUR. EDICIONES UNIVERSITARIAS.

Tyack, D., y Cuban, L. (2001). En busca de la utopía. Un siglo de reformas de las escuelas públicas. México: Fondo de Cultura Económica.

Published

2023-12-11

How to Cite

Stevenazzi Alén, F., & Díaz Reyes, V. (2023). Autonomy of teaching work. Repercussions of the change of government and educational policies. Cuadernos Del Ciesal, 2(22), 1–19. https://doi.org/10.35305/cc.v2i22.99

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.