Women behind scenes

an approach towards female labor in the Argentine film industry (1933–1945)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/cc.v1i23.146

Keywords:

Argentine cinema, Women, Workers, Gender studies, Argentine history

Abstract

This paper intends to research female participation in Argentine film production before the first Peronist government. Although there have been many great actresses since the beginning of local cinema, historiography has barely addressed exploring the inclusion of women behind scenes. Using a historical methodology –mainly archival work in specialized film magazines–, this study proposes to collect data from female workers in the film industry from 1933 up to 1955 to shed light on their contribution. The aim is to examine whether the positions held by women were mostly linked to lower ranks in film production and if these roles were reduced to feminized labor or related to the “female sphere”. Moreover, we offer a glimpse into some of the patterns we can identify among these female workers in a male dominated industry during its often called “golden age”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ela Mertnoff, Universidad de Buenos Aires

Profesora en Enseñanza Media y Superior en Historia (FFyL, UBA), becaria doctoral del CONICET y docente de “Historia de los Medios y Sistemas de Comunicación” en la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires. 

References

Calzón Flores, F. (2012). Hacia una reconstrucción de las revistas del espectáculo: El caso de Radiolandia en los cuarenta y cincuenta. Temas de historia argentina y americana, 20, 41-63.

Casale, M. (2018). El actor en el star system argentino ¿Trabajador privilegiado o mero producto? Telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral, 27, 245-254.

Di Núbila, D. (1959). Historia del cine argentino. Cruz de Malta.

Ehrick, C. (2021). Radio femenina: Mujer, radiodifusión y paisaje sonoro en Buenos Aires y en Montevideo, 1930-1950. Prometeo Libros.

Francke, L. (1994). Script girls: Women screenwriters in Hollywood. British Film Institute.

Gil Mariño, C. (2015). El mercado del deseo: Tango, cine y cultura de masas en la Argentina de los ’30. Teseo.

González Velasco, C. (2012). Gente de teatro. Ocio y espectáculos en la Buenos Aires de los años veinte. Siglo XXI.

Gregory, M. (2015). Stuntwomen: The untold Hollywood story. University Press of Kentucky.

Hill, E. (2016). Never done: A history of women’s work in media production. Rutgers University Press.

Holt, N. (2019). The queens of animation: The untold story of the women who transformed the world of Disney and made cinematic history. Little, Brown and Company.

Kriger, C. (2010). Gestión estatal en el ámbito de la cinematografía argentina (1933-1943). Anuario del Centro de Estudios Históricos “Prof. Carlos S. A. Segreti”, 10(10), 261-281.

Kriger, C. (2011). Problemas historiográficos en la producción teórica sobre cine argentino. En L. Zavala (Ed.), Reflexiones teóricas sobre cine contemporáneo (pp. 93-107). Consejo Editorial de la Administración Pública Estatal, Gobierno del Estado de México.

Kriger, C. (Ed.). (2018). Imágenes y públicos del cine argentino clásico. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.

Lamarque, L. (1986). Libertad Lamarque: Autobiografía. Javier Vergara.

Lobato, M. Z. (2007). Historia de las trabajadoras en la Argentina (1869-1960). Edhasa.

Losada, M. (2020). Before Bemberg: Women filmmakers in Argentina. Rutgers University Press.

Lumiton. (2023). Lumiton. El sello que marcó el rumbo del cine nacional. Municipalidad de Vicente López.

Mafud, L. (2021). Entre preceptos y derechos: Directoras y guionistas en el cine mudo argentino (1915-1933). Instituto Nacional de Cine y Artes Audiovisuales.

Mahar, K. W. (2006). Women filmmakers in early Hollywood. Johns Hopkins University Press.

Manzano, V. (2000). Historia y Cine en Argentina: El jardín de los senderos que se bifurcan. Entrepasados, Revista de Historia, IX(18/19), 217-229.

Manzano, V. (2001). Trabajadoras en la pantalla plateada. Representaciones de las trabajadoras en el cine argentino, 1938-1942. La Ventana, 14, 267-289.

Marshall, N., & D’Anna, S. D. (1985). Mis memorias. Moreno.

Ojeda, A. (18 de junio, 2021). Estudios San Miguel a la luz #4: “Eso no lo hacían ni en los mejores estudios del mundo”. LAS VEREDAS. https://lasveredascine.wordpress.com/2021/06/18/estudios-san-miguel-a-la-luz-4-eso-no-lo-hacian-ni-en-los-mejores-estudios-del-mundo/

Pozzio, M. (2012). Análisis de género y estudios sobre profesiones: Propuestas y desafíos de un diálogo posible y alentador. Sudamérica: Revista de Ciencias Sociales, 1, 99-129.

Presidencia de la Nación, Ministerio de Asuntos Técnicos. (1952). IV Censo General de la Nación. Tomo I. Censo de Población. Buenos Aires: Dirección Nacional del Servicio Estadístico.

Sarlo, B. (1992). La imaginación técnica. Sueños modernos de la cultura argentina. Nueva Visión.

Tossounian, C. (2021). La joven moderna en la Argentina de entreguerras: Género, nación y cultura popular. Prohistoria Ediciones.

Published

2024-07-04

How to Cite

Mertnoff, E. (2024). Women behind scenes: an approach towards female labor in the Argentine film industry (1933–1945). Cuadernos Del Ciesal, 1(23), 1–31. https://doi.org/10.35305/cc.v1i23.146

Issue

Section

Dossier

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.