Social Representations: A state of the art

Authors

  • Mayerlín Férguson López Universidad de Manizales

DOI:

https://doi.org/10.35305/cc.v2i22.109

Keywords:

Social representations, Education, Social psychology, Documentary research

Abstract

This article is the product of a documentary review that analyzed 50 research articles whose theoretical support was Sergei Moscovici's theory of Social Representations. The articles were published between 2018 – 2023 in the Web of Science database. 76% of the studies were carried out in the American continent, 20% in the European continent and 4% in the African continent. Regarding the research theme, 70% of the articles were subscribed to the education category, 14% to economic and sociopolitical problems, 8% to theoretical perspectives and another 8% to issues related to the life cycle. The analysis of the research articles showed us that 78% of the research carried out took place in the geolocated south; that is, in Latin American and African countries, this geospatial location made us wonder about the importance of the SR for the countries of the South, why does the SR theory make so much sense to the countries of the geolocalized South?, even more than to the countries of the north from which it comes in terms of geolocation but also of epistemological conception?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mayerlín Férguson López, Universidad de Manizales

Psicóloga de la Universidad del Valle, Especialista en Psicología Social, Cooperación Internacional y Gestión Comunitaria de la Universidad El Bosque, Magister en Educación desde la Diversidad de la Universidad de Manizales.

References

Aguayo, H., (2020, enero/abril). Personal formador de docentes. Representaciones sociales de su profesión. Revista Electrónica Educare, 24, (1), 1-22. http://www.una.ac.cr/educare

Alves, L., y Peres, J., (2020, septiembre/diciembre). Enseñanza masculina en Naviraí/ms: Experiencias y representaciones sociales. Comunicações Piracicaba, 27, (3), 163-177. http://dx.doi.org/10.15600/2238-121X/comunicacoes.v27n3p163-177

Bustamante, L., y Lesta, M., (2022, diciembre/mayo). Marcos teóricos y metodológicos para el abordaje de Imaginarios y Representaciones Sociales. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 12, (2). https://doi.org/10.24215/18537863e116

Calixto, R., (2022, septiembre/diciembre). Estudiantes del bachillerato y cambio climático. Un estudio desde las representaciones sociales. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal), 26, (3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.14

Caniuqueo, A., Hernández, C., Troyano, A., Riquelme, D., Vargas, A., Vargas, R., y Fernandes, J., (2018). Representaciones sociales: el significado de la educación física para los estudiantes de esa disciplina. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20, (1), 104-111. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1497

Cárcamo, H., y Garreta, J., (2020). Representaciones sociales de la relación familia-escuela desde la formación inicial del profesorado. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22, (11), 1-14. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e11.2406

Cardona, A., y Montoya, V., (2018). Las representaciones sociales del conflicto: Una mirada desde la escuela. Perseitas, 6, (2), 424-445. https://doi.org/10.21501/23461780.2845

Cordeiro, S., Yaegashi, S., y Oliveira, L., (2018, julio/septiembre). Representaciones sociales sobre TDAH y medicalización. Revista Ibero Americana de Estudos em Educação, Araraquara, 13, (03), 1011 – 1027. 10.21723/riaee.v13.n3.2018.10883

Correa, A., y Santos, R., (2020). Las representaciones sociales de los niños negros sobre el color en un contexto escolar. Linhas Críticas, Brasília, DF, 26, 1-23. DOI 10.26512/lc.v26.2020.33513

Da Silva, A., De Souza, J., Silva, R., Schneider, O., y Dos Santos, W., (2018, abril/junio). Representaciones sociales de los participantes del proyecto deportivo de Vitória. Movimento, Porto Alegre, 24, (2), 399-412. http://dx.doi.org/10.22456/1982-8918.65543

Da Silva, C., (2021). Social representations of artistic practices in rural schools. Rev. Bras. Educ. Camp., Tocantinópolis, 6. http://dx.doi.org/10.20873/uft.rbec.e11886

De Munhoz, C., Da Conceição, L., y Sanson, I., (2022, julio/septiembre). Significado del desarrollo docente para la educación superior en salud: Representaciones sociales. Revista Ibero Americana de Estudos em Educação, Araraquara, 17, (3), 1600-1614. https://doi.org/10.21723/riaee.v17i3.14899

De Oliveira, E., y Melo, R., (2020, enero/abril). Representações sociais da ressocialização através da Educação: a prisão pode constituir-se em espaço educativo? Dialogia, São Paulo, (34), 153-166. https://doi.org/10.5585/Dialogia.N34.16702

De Oliveira, N., y Marinho, S., (2020). Tecnologías digitales en la enseñanza infantil: Representaciones sociales de profesoras. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, 15, (4), 2094-2114. https://doi.org/10.21723/riaee.v15i4.14068

Durkheim, E., (1912). Les formes élémentaires de la vie religieuse. París: Alcan.

Dussel, E., (2014). Filosofías del sur y descolonización. (1ra Ed.). Buenos Aires: Editorial Docencia.

Etoundi, J., Kay, N., y Gaymard, S., (2020). Social Representations of Risk in Cameroon: Influence of Sociopolitical and Cultural Context. Journal of Social and Political Psychology, 2020, 8, (2), 642–661. https://doi.org/10.5964/jspp.v8i2.1218

Flores, R., (2018). El cambio climático en las representaciones sociales de los estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20, (1), 122-132. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1443

Flores, R., y Terrón, E., (2018, marzo/abril). Las emociones en las representaciones sociales del cambio climático. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, 34, (68), 217-233. 10.1590/0104-4060.55684

Flores, v., (2021). Romper el corazón del mundo. Madrid: Editorial Continta Me Tienes.

Gjorgjioska, M., y Tomicic, A., (2019, marzo). The Crisis in Social Psychology under Neoliberalism: Reflections from Social Representations Theory. Journal of Social Issues, 75 (1), 169-188. 10.1111/josi.12315

González, A., (2020). La frontera como representación social: migraciones y sistema judicial de Mendoza. Trans-Pasando Fronteras, (15). https://doi.org/10.18046/retf.i15.3831

González, O., y Rivadulla, J., (2022, octubre/diciembre). Las representaciones sociales sobre el concepto de la familia en el alumnado de Educación Primaria. Aula abierta, 51, (4), 357-366. https://doi.org/10.17811/rifie.51.4.2022.357-366

Guarín, G., (2017). Desplazamientos epistemológicos contemporáneos en las ciencias sociales y humanas en américa latina. En S. Alvarado, E. Rueda y G. Orozco (Eds.), Las ciencias sociales en sus desplazamientos: nuevas epistemes y nuevos desafíos (27-38). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO.

Gutiérrez, M., y Martínez, L., (2020). Representaciones sociales de docentes sobre la inclusión del estudiantado con discapacidad. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22, (13), 1-13. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e13.2260

Hanson, K., O'Dwyer, E., y Lyons, E., (2021). The national divide: A social representations approach to US political identity. European Journal of Social Psychology, 51, 833–846. https://doi.org/10.1002/ejsp.2791

Hernández, J., Jiménez, W., y Acuña, J., (2021). Social Representations of Bogota - Colombia Inhabitants Regarding a Conditional Cash Transfer Policy. The Qualitative Report, 26, (3), 781-794. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2021.4089

Jaime, B., y Groult, N., (2022, enero/junio). Representaciones sociales de la educación a distancia durante la pandemia por Covid-19. Revista de Investigación Educativa, (34). https://doi.org/10.25009/cpue.v0i34.2790

Jodelet, D., (1986). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En S. Moscovici. (Ed.), Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales (pp. 469-494). Paidós.

Jodelet, D., (2018). Ciencias sociales y representaciones: Estudio de los fenómenos representativos y de los procesos sociales. De lo local a lo global. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 8, (2). https://doi.org/10.24215/18537863e041

Koga, V., y Bobato, F., (2022). Representações sociais de licenciandos acerca da Prática como Componente Curricular na formação docente. Educ. Form., Fortaleza, 7. https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7462

Londoño, O., Maldonado, L., y Calderón, L., (2014). Guía para construir estados del arte. Bogotá: International corporation of networks of knowledge.

Maldonado, A., (2021). Representación escolarizada de la evaluación: Un aprendizaje social profesional. Alteridad, 16, (2), 184-197. https://doi.org/10.17163/alt.v16n2.2021.02

Marín, J., y Padierna, J., (2020, mayo/agosto). Representaciones sociales sobre formación profesional en estudiantes de actividad física y deporte en Medellín. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (60), 251-270. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n60a13

Martikainen, J., y Sakki, I., (2023). Sensory experiences and social representation – Embodied multimodality of common-sense thinking. Journal for the Theory of Social Behaviour, 1–18. https://doi.org/10.1111/jtsb.12380

Molina, N. P. (2005) ¿Qué es el estado del arte? Cienc Tecnol Salud Vis Ocul., (5), 73-75. https://doi.org/10.19052/sv.1666

Morais, S., y Vidal, C., (2021). Diversidad y diferencia: Representaciones sociales en el espacio educativo. Revista Ibero Americana de Estudos em Educação, Araraquara, 16, (4), 2725-2745. https://doi.org/10.21723/riaee.v16i4.14269

Morales, S., (2020, septiembre/diciembre). La representación social de la inclusión en la formación de maestros. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, 24, (3), 1420-1444. https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.13603

Moscovici, S., (1979). El Psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Ed. Huemul.

Moscovici, S., (1985). Introducción: el campo de la psicología social. En S. Moscovici Psicología social I (17-37). Barcelona: Paidós Ibérica.

Moscovici, S. y Hewstone, M., (1986). De la ciencia al sentido común. En S. Moscovici. (Ed.), Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales (pp. 469-494). Paidós.

Nascimento, S., De Menezes, J., Cavalcante, B., Gadelha, H., De Assunção, M., y De Freitas, M., (2018). Enfoque estructural de las representaciones sociales de los adolescentes sobre el envejecimiento y las personas mayores. Cultura de los cuidados, 22, (50), 118-126. 10.14198/cuid.2018.50.11

Novaes, A., (2023). Una trayectoria de la Teoría de las Representaciones Sociales en Brasil. En A. Novaes y M. E. Ortega (Ed.), Recuentos históricos de la teoría de las representaciones sociales en América Latina (pp. 116-128). Fundação Carlos Chagas.

Oliveira, R., y Ribeiro, R., (2022, enero/diciembre). Fenómeno de la medicalización en las escuelas: Representaciones sociales del docente. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, 26, (00). https://doi.org/10.22633/rpge.v26i00.16461

Peña, C., Gañán, A., y Orejuela, J., (2022). Representaciones sociales del concepto de familia: estudio de caso en un grupo de parejas jóvenes. Ciencias Sociales y Educación, 11, (21), 197-219. https://doi.org/10.22395/csye.v11n21a9

Pérez, Y, Armas, F., y Maciá, X., (2022). Social Sciences Teaching: Building a Holistic Approach from Student Teachers’ Social Representations. Social Sciences 11, 307. https://doi.org/10.3390/socsci11070307

Puerto, M., Angarita, A., Barrero, A., y Borda, E., (2020). Representaciones sociales de las relaciones sexuales y sífilis en población transgénero. Cultura de los Cuidados, 24, (58), 241-252. http://dx.doi.org/10.14198/cuid.2020.58.21

Rega, I., y Vannini, S., (2018). Public Access Venues and Community Empowerment in Mozambique: A Social Representation Study. Semiotica, (223), 199-217. 10.1515/sem-2017-0014

Reyes, L., y Carmona, F., (2019). Representaciones sociales de desplazamiento. Acciones e Investigaciones Sociales, (39), 33 – 50. https://doi.org/10.26754/ojs_ais/ais.2019393230

Riffo, I., Basulto, O., y Segovia, P., (2021, septiembre/diciembre). El Estallido Social chileno de 2019: un estudio a partir de las representaciones e imaginarios sociales en la prensa. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, (243), 345-368. http://dx.doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2021.243.78095

Rizzo, S., Frolli, A., Cavallaro, A., Sinigagli, G., y Scire, S., (2021). Social representation of disability and teachers. Education Sciences, 11, 266. https://doi.org/10.3390/educsci11060266

Rodríguez, V., (2022). Representaciones sociales de los aspirantes al profesorado de Educación Física ¿docentes o deportistas? Educación Física y Ciencia, 24, (3). https://doi.org/10.24215/23142561e223

Saenz, A., Goñi, E., y Camuñas, A., (2019). La coeducación a debate. Representaciones sociales en el profesorado de Educación Infantil. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 23, (2), 463-484. doi: 10.30827/profesorado.v23i2.9726

Santos, B., (2009). Una epistemología del sur: la reinvención del conocimiento y la emancipación social. México: Siglo XXI: CLACSO.

Santos, D., y Marques, J., (2019). Ecopercepções: representações sociais da natureza no universo infantil. Educação, Santa Maria, 44. https://periodicos.ufsm.br/reveducacao

Saussure, F., (1916). Cours de linguistique général. Paris: Payot

Silva, F., Paiva, L., De Sousa, J., Viana, B., Mesquita, G., y Do Nascimento, J., (2021, enero/abril). Representaciones sociales y mapas afectivos: Experiencias juveniles en la escuela pública. Comunicações Piracicaba, 28, (1), 153-170. http://dx.doi.org/10.15600/2238-121X/comunicacoes.v28n1p153-170

Silva, L., y Barbosa, M., (2021). Relaciones en la escuela: representaciones sociales de supervisores y maestros. Rev. Tempos Espaços Educ., 14, (33). http://dx.doi.org/10.20952/revtee.v14i33.14223

Urbina, J., Díaz, J., y Urbina, D., (2022). Representaciones sociales de estudiantes del Catatumbo sobre escuela rural. Praxis y Saber, 13, (33). https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n33.2022.13132

Valle, M., Olea, C., y Zavala, I., (2020). Representaciones sociales del concepto de sexualidad en adolescentes de secundaria. Ra Ximhai, 16, (3), 113-132. doi.org/10.35197/rx.16.03.2020.06.mv

Vecina, C., y San Román, S., (2021). Función docente ideal/real en las representaciones sociales del profesorado. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 14, 1–27. doi: 10.11144/Javeriana.m14.fdir

Vilela, G., Vergel, M., y Paz, L., (2018,julio/diciembre). Representaciones sociales en la interacción con estudiantes de las tribus Inga. Revista Logos Ciencia y Tecnología, 10, (4). http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v10i4.664

Vlazakis, A., Baka, A., y Figgou, L., (2022). Young Greeks’ Social Representation of Protest: Dialogical Structure and Ideological Function. International Review of Social Psychology, 35, (1), 1–15. https://doi.org/10.5334/irsp.648

Published

2023-12-11

How to Cite

Férguson López, M. (2023). Social Representations: A state of the art. Cuadernos Del Ciesal, 2(22), 1–27. https://doi.org/10.35305/cc.v2i22.109

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.