Adult(ing): Contemporary age transition at the border

Authors

  • Guillermo Reyes Rodríguez Universidad Autónoma de Aguascalientes

DOI:

https://doi.org/10.35305/cc.v2i22.104

Keywords:

Young adult, Identity, Age, Life course

Abstract

This study presents the first findings of a qualitative research on the generation of identity in the age from young adulthood of geek subjects from Ciudad Juárez. Since the consolidation of certain values and social thresholds is an expected condition for the identification of an adult subject in our societies, the difficulty in meeting these expected elements turns the gaze towards the conformation of said identity of adulthood and the new values that it may have and the thresholds or transitions that must characterize it. Starting from the life course approach, a theoretical review of the changes in age constructions in contemporary societies is carried out, to later present a proposal for the construction of an age identity from adulthood; Finally, the first results obtained from the field work with the vital trajectories of the subjects of this investigation will be exposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Guillermo Reyes Rodríguez, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Maestro en Trabajo Social. Estudiante del Doctorado en Estudios Socioculturales en la Universidad Autónoma de Aguascalientes.

References

Alejos, J. (2006). Identidad y alteridad en Bajtín. Acta poética, 27(1), 45-61.

Appadurai, A. (2001). Modernidad desbordada. Dimensiones culturales de la globalización. Uruguay: Trilce. (Parte I “Flujos globales”, p. 41-100).

Arnett, J. (2008). Adolescencia y adultez emergente. Un enfoque cultural. Pearson Education ED. México.

Barba, R. (2017). Otakus mexicanos. El análisis de la cultura participativa de aficionados a las narrativas transmediales japonesas. Tesis. Universidad Autónoma de Aguascalientes.

Carneiro VT, Sampaio SMR. (2015). Adultez emergente: um fenômeno normativo? revista saúde e ciência On line,; 4(1): 32-40.

Castells, M. (2001). La era de la información. Economía sociedad y cultura. Vol. 2 El poder de la identidad. Siglo XXI editores.

Cicchelli, V. Merico, M. (2007). La transición tardía a la edad adulta de los italianos: entre mantener del modelo tradicional y la individualización de las trayectorias biográficas. La Documentation française | "Horizons stratégiques" 2007/2 n° 4 | páginas 70 a 87 ISSN 1958-3370 DOI 10.3917/hori.004.0070

Coneval. (2020). Informe de Pobreza y Evaluación 2020. Chihuahua.

Dávila, O. Ghiardo, F. (2012). Transiciones a la vida adulta: generaciones y cambio social en Chile. Última década, 37, cidpa valparaíso, diciembre 2012, PP. 69-83.

Dörr, A. Gorostegui, A. Bascuñán, R. (2008). Psicología general y evolutiva Editorial Mediterráneo Ltda.2008. ISBN: 978-956-220-273-2.

Duarte, K. (2016). Genealogía del adultocentrismo. La genealogía de un patriarcado adultocéntrico. En Duarte, K. Álvarez, C. (Ed.) Juventudes en Chile. Miradas de jóvenes que investigan. (17-47). Santiago: Edición de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Chile.

Dutra-Thomé, L., & Koller, S. H. (2014). Emerging adulthood in Brazilians of differing socioeconomic status: Transition to adulthood. Paidéia (Ribeirão Preto), 24(59), 313-322. doi:10.1590/1982-43272459201405.

Goffman, E. (2006). Estigma. Ed. Amorrortu. Buenos Aires.

Grin, G. 2004. A cultura adulta e juventude como valor. texto a ser apresentado no st13 imagens da modernidade: mídia, consumo e relações de poder Coordenado por: Esther Hamburguer e Everado Rocha e Peter Fry. Caxambu.

Gutierrez, E. Rios, P. (2006). Envejecimiento y campo de la edad: elementos sobre la pertinencia del conocimiento gerontológico. Ultima década nº25, cidpa valparaíso, pp. 11-41.

Hall, S. du Gray, P. (1996). Cuestiones de identidad cultural. Amorrortu ed. Buenos Aires

https://www.cultura.gob.ar/media/uploads/jovenes_y_consumos_culturales_1.pdf

Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática. Censo de población y vivienda 2020.

Iwancow, A. E. (2005, September). A cultura do consumo e o adultescente. In Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 28, pp. 5-9.

Landberg, M. Lee, B. Noack, P. (2019). What Alters the Experience of Emerging Adulthood? How the Experience of Emerging Adulthood Differs According to Socioeconomic Status and Critical Life Events. Emerging Adulthood 1-15 ª 2019 Society for the Study of Emerging Adulthood and SAGE Publishing Article reuse guidelines: sagepub.com/journals-permissions DOI: 10.1177/2167696819831793 journals.sagepub.com/home/eax.

Limas, M. (2022). “¿Qué tipo de ciudad es Juárez, Chihuahua? Polémicas y dilemas desde su población”. En Urbina, F. (Coord.). Viviendo Joven en Ciudad Juárez (0 - Draft) [Computer software]. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.6584079

Martín, J. (2005). Los factores definitorios de los grandes grupos de edad de la población: tipos, subgrupos y umbrales. Revista Scripta Nova. Universidad de Barcelona, IX (190). Consultado en http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-190.htm

Marzana, D. & Pérez-Acosta, A. Marta, E. & González, M. (2010). La transición a la edad adulta en Colombia: una lectura relacional. Avances en Psicología Latinoamericana, 28(1), 99-112 [fecha de Consulta 17 de marzo de 2021]. ISSN: 1794-4724. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=799/79915029009

Mora Salas, M., & de Oliveira, O. de (2009). Los jóvenes en el inicio de la vida adulta: trayectorias, transiciones y subjetividades. Estudios Sociológicos, XXVII(79), 267-289.[fecha de Consulta 15 de Abril de 2021]. ISSN: 0185-4186. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=59820689009

Naradowski, M. (2011). No es fácil ser adulto. Asimetrías y equivalencias en las nuevas infancias y adolescencias. Revista Educación y Pedagogía, 23 (60).

Nascimento Coelho, R. Álvaro Estramiano, J. (2014). Alargamiento de la juventud e identidad: Un estudio de los procesos de transición a la vida adulta de jóvenes en Brasil y España. Athenea Digital, Vol. 14 (num.2). pp. 21-37.

ONU. (2022). Desnutrición infantil. Consultado en: https://www.unicef.org/mexico/desnutrici%C3%B3n-infantil

Revilla, J.C. Y F.J. Tovar (2006): “Jóvenes y adultos, ¿hasta qué punto diferentes? La influencia de la edad sobre las actitudes y valores. Panorama Social, 3, pp. 120-133.

Roberti, E. (2017). Hacia una crítica a la sociología de la transición: reflexiones sobre la paradoja de la desinstitucionalización en el análisis de las trayectorias de jóvenes vulnerables en Argentina. Estudios Sociológicos. 35 (105), pp. 489-516

Soares, T. (2010). Adolescentes e adultescentes na contemporaneidade. Revista IGT na Rede, v.7, nº 12, 2010, Página 18 de 25.

Urbina, F. Flores, G. (2020). Transiciones a la adultez. Prácticas e imaginarios del dejar de ser joven de adultos jóvenes y adultos mayores en Puebla y Monterrey |Número 27 / Época 2 / Año 27 / marzo de 2020 - agosto de 2020

Uriarte, J. 2012. Autopercepción de la identidad en la transición a la edad adulta. Año 2007. Volumen 12. Nº 2. Págs. 279-292.

Vosylis, R. Erentaite, R. Crocetti, E. (2017). Global Versus Domain-Specific Identity Processes: Which Domains Are More Relevant For Emerging Adults? Emerging Adulthood 1-10 .

Society for the Study of Emerging Adulthood and SAGE Publications Reprints and permission: sagepub.com/journalsPermissions.nav DOI: 10.1177/2167696817694698 journals.sagepub.com/home/eax

Published

2023-12-11

How to Cite

Reyes Rodríguez, G. (2023). Adult(ing): Contemporary age transition at the border. Cuadernos Del Ciesal, 2(22), 1–22. https://doi.org/10.35305/cc.v2i22.104

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.