A jewel of the Second Spanish Renaissance in Rosario. The Fountain of the Spaniards

Authors

  • Ana María Rigotti Universidad Nacional de Rosario

DOI:

https://doi.org/10.35305/cc.vi20.26

Keywords:

Park, Fountain, Ceramic, Talavera, Inmigrants, Hispanic, Rosario

Abstract

The Fuente de los Españoles, a gift of the Spanish community on the Second Centennial of Rosario in October 1925, inaugurated in the Parque Independencia on July 7, 1929, gathers multiple histories. That of glazed ceramics developed by the Arabs in the peninsula, transfigured in its motifs by Italian influence and resurrected in the context of the Second Spanish Renaissance by the alfar of J. Ruiz de Luna, winner of the competition for its execution. The celebration of a false centennial to publicize the works undertaken by Mayor M. Pignetto, an occasion for immigrant associations to compete with the institutions of traditional families. The curious convergence of local aesthetic nationalism with the spiritual vindication of the “hispanidad”, one of whose main cultists, R. de Maeztu, was present at the inauguration. The story of urban parks as a sign of civility where hygienism, new social practices and the pedagogy of taste converge. Finally the misadventures of the fountain, considered the greatest in the world of its kind, until its early reopening.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana María Rigotti, Universidad Nacional de Rosario

Doctora en Arquitectura (Universidad Nacional de Rosario). Miembro del Consejo de Investigaciones de la Universidad Nacional de Rosario (CURDUIR-UNR-CONICET), Argentina. Mail: amirigotti@gmail.com ORCID: https://orcid.org/ 0000-0002-5340-109X

References

Alvarez, J. (1981). Historia de Rosario. Universidad Nacional del Litoral [Reimpresión 1939].

Ballesteros Gallardo, Angel (1983). Cerámica de Talavera: tres tiempos para una historia. IPIET, Serie Temas toledanos, 33.

Barriera, D. (2013). “Justicias rurales: el oficio de Alcalde de la Hermandad entre el derecho, la historia y la historiografía (Santa Fe, gobernación del Rio de la Plata, siglos XVII a XIX)”. Andes, 24; 1; 1-2013: 1-31.

Berjman, S. (2006). “Una Mirada a los espacios verdes públicos de Buenos Aires durante el siglo XX. Arquilectura 08, Universidad Católica de Colombia.

Camarasa, S. (1928). “Un triunfo del arte español. La fuente de cerámica más grandiosa del mundo”, ABC, 5-agosto.

Conde, J. L. (2020). Carta al Presidente de la Federación de Asociaciones Españolas de las Provincia de Santa Fe Sr. Juan Luis Martínez del 10 diciembre.

de Amador, H.F. (1926). “Significado estético de la nueva casa de humanidades”. Plus Ultra 11,1926 117: 14,15.

de Marco, M. A.; Ensinck, O. (1978). Historia de Rosario. Museo Histórico Provincial Dr. Julio Marc.

El Eco de España (1928). “La ofrenda de los Españoles a la Ciudad de Rosario”, El Eco de España, Año XII, Nº 621.

Gerchunoff, A. (1929). “Ramiro de Maeztu”, Plus Ultra 14 1929 162:13.

Gonzalez Calleja, E. (2007). “El hispanismo autoritario español y el movimiento nacionalista argentino: balance de medio siglo de relaciones políticas e intelectuales (1898-1946)”. Hispania. Revista Española de Historia, vol LXVII, nº 226, mayo agosto: 599-642.

Granziera, P. (2014). “The Art of Gardening in New Spain: Spanish Heritage in Mexican Gardens”. Garden History, vol 42, Nº 2: 178-200.

Hurley Molina, M.I. (1989). Talavera y los Ruíz de Luna. Talavera de la Reina: Publicaciones del Instituto Provincial de Investigaciones y Estudios Toledanos.

Leoni, D.; Macioci, V.; Martínez Castillo, P. (2017). “Cerámica de Talavera en España y México”. 3ras Jornadas estudiantiles de Investigación en disciplinas artísticas y proyectuales. Facultad de Bellas Artes, UNLP.

Lopez Fernandez, M. C. (2015). Técnica y estética de la cerámica de Talavera de la Reina. Recursos iconográficos. Tesis Doctoral Universidad Complutense de Madrid.

Martínez Nespral, F. (2018). “Migraciones, interculturalidad, exilio y arquitectura. Cerámica española del siglo XVII en Túnez y América, un encuentro transatlántico”. AREA - Agenda De Reflexión En Arquitectura, Diseño y Urbanismo, 25 (2): 1-14.

Martini, O.R. (2013). “Ramiro de Maeztu en la Argentina. La gestación de la doctrina de la Hispanidad entre el catolicismo y el nacionalismo argentino”. La Razón Histórica. Revista hispanoameriana de Historia de las Ideas. Nº 24: 9-12.

Megías, A.; Prieto, A.; Martín M. P.; Múgica, M. L.; Montini, P. (2014). Las batallas por la identidad. Editorial Municipal de Rosario.

Nuñez Seixas, X. M. (2017) “¿Negar o reescribir la hispanidad? Los nacionalismos subestatales ibéricos y América Latina, 1898-1936”. Historia mexicana vol.67, nº 1, julio/setiembre.

Plus Ultra (1925a) “El Palacio de la Caja de Ahorro Postal”. Plus Ultra 10 1925 107: 37.

Plus Ultra (1925b) “El nuevo santuario del camarín de Nuestra Señora del Rosario”. Plus Ultra 10 1925 114: 26-27.

Plus Ultra (1929).-“Influencia española en nuestra arquitectura” Plus Ultra 14-1929 162: 13-14.

Salverría J. M. (1926). “La fuente de las Cibeles”. Plus Ultra 11-1926 117:36.

Suero, P. (1925a) “El estilo incaico en el mueble”. Plus Ultra 10:1925 109:14.

Trilles Mateu, M. C. (2014). “La cerámica de Manises y Paterna S.XIV-XV: els socarrats”. Forum de recerca 19: 191-207.

Wikimedia Commons. Category Juan Ruiz de Luna.

Published

2021-12-18

How to Cite

Rigotti, A. M. (2021). A jewel of the Second Spanish Renaissance in Rosario. The Fountain of the Spaniards. Cuadernos Del Ciesal, (20). https://doi.org/10.35305/cc.vi20.26

Issue

Section

Dossier

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.