Emocracy

notes to outline the new reality of politics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35305/cc.v1i23.148

Keywords:

Democracy, Ideological Polarization, Emocracy, Homo Digitalis, Negative Affective Polarization

Abstract

The analysis of emotions in the realm of politics is not exclusive to the 21st century. Classical and modern thinkers have delved into this matter. Nowadays, the study of emotions in politics gains new momentum with the technological revolution of communication, which allows individuals to maximize their expressive capacity. In this context, Homo Digitalis emerges, a political subject characterized by an emotive response to time scarcity and information saturation, seeking refuge in a singular message alongside those who share their identity. Homo Digitalis is immersed in a "permanent state of negative campaigning" that leads to a negative affective polarization characteristic of moralizing the political scene. Thus, democracy advances into a new stage that can be characterized with the neologism of "Emocracy".

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Facundo Odasso, Universidad Nacional de Rosario

Licenciado en Ciencia Política por la Universidad Nacional de Rosario. Profesor Superior Universitario por la Universidad Católica Argentina, sede Rosario. Diplomado en Gestión Pública por la Universidad Católica de Córdoba

References

Abal Medina, J. M. (2010) “Manual de ciencia política”, 1ra ed. Buenos Aires: Eudeba.

Bachiller, R. (2015) “Homo digitalis”, El Mundo, marzo 22. Disponible en https://www.elmundo.es/opinion/2015/04/22/5537d316e2704ef0498b4570.html

Baños Bajo, P. (2020) “El dominio mental. La geopolítica de la mente”. Editorial Ariel.

Bekinschtein, P. (2017) “Los presidentes también prestan atención y tienen memoria”, pág. 47-64, en Neurociencias para presidentes. Todo lo que debe saber un líder sobre cómo funciona el cerebro y así manejar mejor un país, un club, una empresa, un centro de estudiantes, o su propia vida. Buenos Aires, ed. Siglo XXI.

Bobbio, N. (1986) “El futuro de la Democracia”, Fondo de Cultura Económica.

Brusco, L. I. (2022) “El Cerebro Político”, Editorial Salerno.

Byung-Chul, H. (2021) “No-Cosas. Quiebres del mundo de hoy”, Editorial Penguin Random House.

Byung-Chul, H. (2022) “Infocracia. La digitalización y la crisis de la democracia”, ed. Taurus.

Castells, M. (2009) “Comunicación y poder”. Alianza Editorial.

Clifford, S. (2019) “How Emotional Frames Moralize and Polarize Political Attitudes”, Political Psychology, 40(1), 75–91. http://www.jstor.org/stable/45095242

Damasio, A. (1996) “El error de Descartes”, ed. Andrés Bello.

Damasio, A., y Verweij, M., (2019), The Somatic Marker Hypothesis and Political Life, en Oxford Research Encyclopedia of Politics – online Publication Date: May 2019 DOI: 10.1093/acrefore/9780190228637.013.928.

Duran Barba, J., Nieto, S. (2017) “La Política en el Siglo XXI. Arte, Mito o Ciencia”, ed. Debate.

Freidin, E; Moro, R; Silenzi, M, (2022) “El estudio de la polarización afectiva: una mirada metodológica”, Revista SAAP, vol. 16, núm. 1, pp. 40-68. Disponible en https://www.redalyc.org/journal/3871/387171950003/html/#B67

Garcia A. Ibañez A. (2017) “Los Presidentes también se emocionan”, pág. 105-122, en Neurociencias para presidentes. Todo lo que debe saber un líder sobre cómo funciona el cerebro y así manejar mejor un país, un club, una empresa, un centro de estudiantes, o su propia vida. Buenos Aires, ed. Siglo XXI.

Gómez, R. Á. (coord.), (2022) “Breve diccionario Psicológico-Político de redes sociales y la era digital”, 1ra. Ed, Editorial UNC.

Gutierrez-Rubi, A. (2023) “Gestionar las emociones políticas. Una guía para entender la irrupción de las emociones en la política y en la opinión pública.”, ed. Gedisa.

Iyengar, S.; Sood, G; Lelkes, Y., (2012) “Affect, Not Ideology A Social Identity Perspective on Polarization”, Published by Oxford University Press on behalf of the American Association for Public Opinion Research.

Iyengar, S; Lelkes, Y; Levendusky, M; Malhotra, N; Westwood, S, (2018) “The Origins and Consequences of Affective Polarization in the United States”, en The Annual Review of Political Science, online at polisci.annualreviews.org.

Lakoff, G., (2007) “No pienses en un elefante”, edit. Complutense.

Loli, P. (2017) “Los presidentes también toman riesgos”, pág. 141-162, en Neurociencias para presidentes. Todo lo que debe saber un líder sobre cómo funciona el cerebro y así manejar mejor un país, un club, una empresa, un centro de estudiantes, o su propia vida. Buenos Aires, ed. Siglo XXI.

Luntz, F., (2011) “La palabra es poder: lo importante no es lo que dices sino lo que la gente entiende”, ed. La Esfera de los libros. Madrid.

Manin, B. (1999) “Metamorfosis de la Representación” en, ¿Qué queda de la Representación Política?, CLACSO Argentina. ed. Nueva Sociedad.

Michels, R. (1915) “Los partidos políticos: un estudio sociológico de las tendencias oligárquicas de la democracia moderna”, ed. Amorrortu, 2003.

McCoy, J.; Rahman, T.; Somer, M., (2018) “Polarization and the Global Crisis of Democracy: Common Patterns, Dynamics, and Pernicious Consequences for Democratic Polities”, American Behavioral Scientist, 62(1) 16–42.

Miller, L., (2021) “La polarización política en España: entre ideologías y sentimientos”, en PAPELES de relaciones ecosociales y cambio global, 152, pp. 13-22.

Montag, C., Diefenbach, S. (2018) “Towards Homo Digitalis: Important Research Issues for Psychology and the Neurosciences at the Dawn of the Internet of Things and the Digital Society”, en Sustainability, N° 10, doi:10.3390/su10020415.

Mosca, G. (1975) “La clase política”. Selección e introducción de Norberto Bobbio. Fondo de cultura económica.

Nogués, G. (2021) “Pensar con otros. Una guía se supervivencia en tiempo de posverdad”, Buenos Aires, ed. Abre.

Peirano, M. (2019) “El enemigo conoce el sistema. Manipulación de ideas, personas e influencias después de la economía de la atención”, ed. Debate.

Portantiero, J. C., (1988) “La producción de un orden. Ensayos sobre la democracia entre el estado y la sociedad”, ed. Nueva Visión, Buenos Aires.

Redlawsk, D. P. (2006) “Feeling politics: emotion in political information processing”, First published by PALGRAVE MACMILLAN™.

Rey Lennon, F. (2013), “Homo digitalis. El nuevo paradigma de los medios sociales”, en “Vida digital: nuevos medios, sociedad y transformaciones”, pág. 15-22, compilado por Matías Ezequiel Centeno. - 1a ed. - San Luis: Ediciones.

Rodríguez, I.; Santamaría, D.; y Miller, L., (2022) “Electoral Competition and Partisan Affective Polarisation in Spain”, South European Society and Politics, 27:1, 27-50, DOI: 10.1080/13608746.2022.2038492. Disponible en https://doi.org/10.1080/13608746.2022.2038492

Rubio, R. (2018, 6 de abril) “Posdemocracia = posverdad + democracia”, en Revista Telos, Fundación Telefónica, disponible en https://telos.fundaciontelefonica.com/posdemocracia-posverdad-democracia/

Sarasqueta, G. (2021) “Técnicas de la comunicación política ante la era de la infoxicación y la interrupción: del storytelling al storydoing”, en Comunicación y Hombre. Número 17. DOI: https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2021.17.648.73-84.

Sartori, G. (1998) “Homo videns. La sociedad teledirigida”, Madrid, Taurus.

Stofenmacher, A. (2017, septiembre 19) “Homo Digitalis: Cómo lograr el equilibrio entre la tecnología y el mundo real”, en TyN, https://tynmagazine.com/homo-digitalis-como-lograr-el-equilibrio-entre-la-tecnologia-y-el-mundo-real/

Torcal, M. y Comellas, J., (2022) “Affective Polarisation in Times of Political Instability and Conflict”. Spain from a Comparative Perspective, South European Society and Politics, 27:1, 1-26, DOI: 10.1080/13608746.2022.2044236. Disponible en https://doi.org/10.1080/13608746.2022.2044236

Valles, J. M. (2020) “¿Para que servimos los politólogos?”, edición CATARATA.

Waisbord, S. (2020) “¿Es válido atribuir la polarización política a la comunicación digital? Sobre burbujas, plataformas y polarización afectiva”, en Revista SAAP (ISSN 1666-7883) Vol. 14, Nº 2, 249-279.

Yannuzzi, M. Á. (2007) “Democracia y Sociedad de masas: la transformación del pensamiento político moderno”. 1ra. Edición. Rosario. Homo Sapiens Ediciones

Published

2024-07-04

How to Cite

Odasso, F. (2024). Emocracy: notes to outline the new reality of politics. Cuadernos Del Ciesal, 1(23), 1–24. https://doi.org/10.35305/cc.v1i23.148

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.